Filippinerna-Artikel
Att bli självständig betyder inte att lämnas ensam
I många delar av världen finns det fortfarande barn som växer upp på institutioner. Fattigdom, splittrade familjer, sjukdom eller våld kan vara orsaker till att barn tvingas tillbringa hela eller en stor del av sin barndom på en institution. Föräldralösa Barn stödjer fler projekt för att ungdomar som vuxit upp på institution ska få möjlighet till ett bra liv.
Tyvärr står ungdomarna ofta inför betydande utmaningar inför övergången till ett självständigt liv. De är ofta oförberedda och det saknas både stöd och uppföljning efteråt.
Utbildning ett verktyg för att förändra
Föräldralösa Barns partner i Filippinerna har de senaste två åren utvecklat och genomfört utbildningar för personal på barnhem runtom i landet för att förbättra förberedelserna för ett självständigt liv. Utbildningsansvariga Tess Parker som har varit med och utvecklat utbildningen berättar:
Vad är den största utmaningen i Filippinerna för unga som vuxit upp på institution?
-Bristen på förberedelse, de är inte redo för ett självständigt liv och att det inte finns någonstans för dem att ta vägen när de ska lämna. Det saknas ofta budget och medel för ett övergångsboende eller för handledning, uppföljning och stöd.
Hur gick ni till väga för att ta fram utbildningen?
-Det började med att organisationerna som vi möter genom vårt utbildningscenter hade börjat efterfråga stöd i sitt arbete med ungdomar som inte kunnat återförenas med sina familjer och som ska ut i vuxenlivet efter att ha bott på institution. Vi inledde med en workshop för att kartlägga behoven och testa några olika verktyg och vi bjöd även in unga för att få deras perspektiv. Vi fick också ta del av Sydafrikanska erfarenheter genom Föräldralösa Barns nätverk. Utifrån detta skapade vi en utbildning som innehåller information om de juridiska ramverken, olika verktyg för att kartlägga behov och skapa individuella planer, utvecklingspsykologi samt diskussioner kring personalens olika roller i arbetet.
Vad är dina erfarenheter så här långt av utbildningen?
-Vi har framför allt positiva erfarenheter och är glada över hur deltagarna har delat med sig av kunskaperna till sina kollegor och arbetat för att förändra sina organisationer.
Vad har du sett för förändring hos deltagarna?
-Dels utrycker deltagarna ett större självförtroende och säger att de arbetar mer medvetet och målinriktat med frågorna. De har fått en helhetssyn på barns behov och rättigheter och vad som krävs för ett självständigt liv. Tidigare fokuserade de framför allt på att lära barn hushållssysslor som att laga mat, duka eller tvätta. Nu har förberedelserna blivit mer en del av de dagliga aktiviteterna och inkluderar att bygga självförtroende, lära sig att ta beslut och göra egna val.
Att förbereda unga för vuxenlivet och ett självständigt liv är mer än ett jobb, det är deras hopp och framtid -Belle, socialarbetare
Belle som är en av deltagarna berättar hur utbildningen förändrat hennes organisations arbetssätt. Nu arbetar hela organisationen mot ett gemensamt mål och med samma metoder för barnets bästa. Vi vet vad vill vi åstadkomma, att våra unga ska klara sig själva när de lämnar oss berättar hon. Vi har nu tydliga roller och ett arbetssätt som inkluderar barnen och gör dem delaktiga. De vet att de inte kommer att bo här för alltid och vill gärna upptäcka sina egna förmågor, utvecklas inom de områden de behöver, bli självständiga och få mer självförtroende.”
artikeln skapad 25 januari 2023